Ο άξονας  εγκέφαλος – έντερο

Τις τελευταίες δεκαετίες οι επιστήμονες έχουν ξεκινήσει να μιλούν για την συνολική υγεία του ανθρώπου και τη θεραπεία που συχνά αναφέρεται ως «θεραπεία νου και σώματος». Ο άξονας εγκεφάλου – εντέρου είναι ένα ζωντανό παράδειγμα για την αμφίδρομη επικοινωνία σκέψης και συναισθήματος. Ο άξονας αυτός αποτελείται από ένα δίκτυο βιοχημικών σημάτων, ο οποίος λαμβάνει χώρα μεταξύ γαστρεντερικού σωλήνα και του ΚΝΣ συμπεριλαμβανομένου και του άξονα υποθαλάμου – υπόφυση – αδρεναλίνης.
Το πνευμονογαστρικό νεύρο είναι ένας από τους τρόπους συνομιλίας  μεταξύ εγκεφάλου – εντέρου, καθώς διασχίζει όλη τη διαδρομή από το κεφάλι έως την κοιλιά, μέσω χημικών αγγελιοφόρων, τους νευροδιαβιβαστές. Όταν η εντερική χλωρίδα υπολειτουργεί, τότε και η παραγωγή των νευροδιαβιβαστών μειώνεται και η απόδοση του εγκεφάλου παρουσιάζει σταδιακή υποβάθμιση στις νοητικές του διεργασίες.
 
Έντερο ο δεύτερος εγκέφαλος
 Το ενδιαφέρον ολοένα αυξάνεται  γύρω από τον ρόλο που διαδραματίζει η λειτουργία του εντέρου στη συνολική υγεία του ατόμου. Ο εντερικός βλεννογόνος  σ’ όλο το μήκος της διαδρομής του εκτελεί λειτουργίες απορρόφησης και φραγμού μεταξύ του εντερικού περιεχομένου και του εσωτερικού του σώματος. Με την παρέμβαση διαφόρων βακτηρίων, ενζύμων, πεπτικών υγρών, τα προϊόντα της πέψης απορροφώνται μέσω του εντερικού βλεννογόνου κι έτσι το σώμα μπορεί να αναδομεί τους ιστούς, να παράγει ενέργεια, πρωτεΐνες και να διεξάγει άλλους περαιτέρω πολύπλοκους μηχανισμούς. Την όλη διαδικασία της επιλογής και απορρόφησης των θρεπτικών συστατικών την αναλαμβάνουν οι λάχνες, που ουσιαστικά αποτελούν αναδιπλώσεις του εντέρου και ο κύριος στόχος τους είναι να αυξήσουν τη λειτουργική επιφάνεια του πεπτικού συστήματος.
  Ένας μεγάλος πληθυσμός, διαφορετικών ειδών βακτηρίων, έχουν εντοπισθεί  έως  τώρα να αποτελούν μέρος της ανθρώπινης εντερικής χλωρίδας. Το 85 % αυτών βοηθούν τη λειτουργία ως προς την επιβίωση του οργανισμού μας με την προβιοτική τους δράση.
Οι μικροοργανισμοί που αποικίζουν το έντερο εμπλέκονται στην παραγωγή βασικών νευροδιαβιβαστών.
 Η ντοπαμίνη, η σεροτονίνη, η αδρεναλίνη, η ακετυλοχολίνη, είναι νευροδιαβιβαστές που βρίσκονται στο ΚΝΣ και συμμετέχουν στη μετάδοση των νευρικών ερεθισμάτων. Το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών των νευροδιαβιβαστών παράγεται στο πεπτικό σύστημα.

Διαφορετικές ασθένειες συνδέονται με έλλειψη συγκεκριμένων αγγελιοφόρων όπως: έλλειψη ντοπαμίνης με τη νόσο Πάρκινσον ( Tsavkelova et al, 2000 shishov et al 2009 Ozogul, 2011), έλλειψη σεροτονίνης με την κατάθλιψη, έλλειψη ακετυλοχολίνης με τη νόσο Αλσχάιμερ και μυασθένεια (Marquardt and Spitznagel 1959, Kwashima et al. 2007), έλλειψη ισταμίνης με την έκπτωση στη γνωστική ικανότητα (Landet et al 2008:Thomas et al. 2012).
                      « Όλες οι ασθένειες προέρχονται από το έντερο»
                                                                                                           -Ιπποκράτης
 
  Η υπερκατανάλωση αλκοόλ, η υπερφαγία, ο έντονος ρυθμός ζωής , η αλόγιστη χρήση φαρμάκων, το άγχος, είναι κάποιοι από τους παράγοντες που συμβάλλουν αρνητικά στην απορρύθμιση της λειτουργικότητας του εντέρου.
  Η συναισθηματική ισορροπία μας, είναι εξίσου σημαντική αφού κάθε σκέψη δεν αποτελεί απομονωμένη ιδέα στο μυαλό ούτε χάνεται μετά την ολοκλήρωσή της. Επανειλημμένα σήματα φόβου, αγωνίας, άγχους, κατάθλιψης, παρουσιάζουν αμφίδρομη διαταραχή, με βαθμιαία εγκατάσταση και σωματοποίηση του αρνητικού συναισθήματος. Έτσι, επηρεάζονται οι λειτουργίες του σώματος τόσο σε ανατομικό, όσο και σε βιοχημικό και ηλεκτρομαγνητικό επίπεδο.
Παράγοντες που βοηθούν την υγεία του εντέρου μας:
 
  • Κατά τη διάρκεια του φαγητού να υπάρχει ευχάριστο περιβάλλον ελεύθερο από επιρροή εξωτερικών παραγόντων (τηλεόραση, υπολογιστής, εφημερίδα κ.α.).
  • Το φαγητό μας να είναι πάντα ζεστό και φρεσκομαγειρεμμένο.
  • Να μασάμε καλά την τροφή.
  • Μείωση των επεξεργασμένων υδατανθράκων. 
  • Μείωση της λευκής ζάχαρης και των κορεσμένων λιπαρών.
  • Επαρκής κατανάλωση νερού.
  • Οι τροφές μας να βρίσκονται όσο το δυνατό πιο κοντά στην αρχική τους μορφή π.χ φρούτα, λαχανικά, σπόροι, ωμοί ξηροί καρποί.
  • Μείωση της γλουτένης.
  • Συντονισμός με τους ρυθμούς της φύσης – βιορυθμός.
  • Να ασκούμαστε καθημερινά.
  • Συχνή επαφή με τη φύση. 
  Ο άνθρωπος οφείλει να προστατεύει το μεγαλύτερο θησαυρό της υγείας του, καθώς και να διαφυλάσσει τη ψυχοσυναισθηματική ισορροπία του από αρνητικά συναισθήματα και καταστάσεις. 

Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.


Latest posts