ΨΕΥΔΑΡΓΥΡΟΣ – Ο ΠΟΛΥΤΙΜΟΣ ΣΥΜΜΑΧΟΣ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

Πίσω από τον σίδηρο, το αμέσως επόμενο απαραίτητο ιχνοστοιχείο στο σώμα είναι ο ψευδάργυρος. Ο όρος “απαραίτητο ιχνοστοιχείο” υποδηλώνει ότι ο οργανισμός μας, δεν παράγει από μόνος του ψευδάργυρο και για την καθημερινή του τροφοδοσία θα πρέπει να καταναλώνουμε τροφές πλούσιες στο συγκεκριμένο ιχνοστοιχείο. Υπάρχουν διάφορες μορφές ψευδαργύρου όπως ο πικολινικός, ο γλυκονικός, ο οξικός και ο θειϊκός ψευδάργυρος. Ο πικολινικός ψευδάργυρος
απορροφάται καλύτερα, από το έντερο, σε σχέση με τις άλλες μορφές.
Ο ψευδάργυρος βρίσκεται σε όλους τους ιστούς του σώματος και τα μέρη στα οποία αποθηκεύεται κυρίως είναι ο προστάτης, ενώ το 60% βρίσκεται στον μυϊκό ιστό, 30% στα οστά, και 6% στο δέρμα, στα μαλλιά και νύχια.

1. Σύνθεση του DNA
Ένας από τους βασικούς μηχανισμούς στους οποίους εμπλέκεται ο ψευδάργυρος, είναι στη σύνθεση του DNA, γι'αυτό το λόγο κάθε κύτταρο του σώματος χρειάζεται ψευδάργυρο προκειμένου να επιδιορθώνει τις βλάβες του, να διεξάγει σωστά τις λειτουργίες και την ανάπτυξή του.
2. Παραγωγή ινσουλίνης
Συμμετέχει επίσης, ως συστατικό σε πολλές ενζυμικές διεργασίες που είναι απαραίτητες για τη δέσμευση της ινσουλίνης στα κύτταρα. Με αυτόν τον τρόπο, η γλυκόζη αντί να αποθηκεύεται ως λίπος, χρησιμοποιείται ως καύσιμο για την παραγωγή ενέργειας, τη βελτίωση της πέψης των υδατανθράκων και την εξισορρόπηση του σακχάρου του αίματος. Συμβάλλει στην αποφυγή των
επιπλοκών του διαβήτη όπως η αργή επούλωση των πληγών και τα προβλήματα όρασης. Τα μειωμένα ποσοστά ψευδαργύρου παρατηρούνται συχνά σε άτομα που πάσχουν από διαβήτη.
3. Ψευδάργυρος και θυρεοειδής
Ο ψευδάργυρος συμβάλλει στη λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα, καθώς βοηθά στη μετατροπή της Τ4 σε Τ3. Μαζί με τον χαλκό και το σελήνιο βελτιώνουν το μεταβολισμό και την πέψη των υδατανθράκων.
4. Παραγωγή ορμονών
Είναι απαραίτητος για τις ορμόνες του αναπαραγωγικού συστήματος, οιστρογόνα και προγεστερόνη και μαζί με το μαγνήσιο ομαλοποιεί την έμμηνο ρύση, μειώνει τους πόνους και την υπερβολική αιμορραγία.
5. Βελτίωση δέρματος (τριχόπτωση, λεπτά νύχια, ακμή)
Το 6% του ψευδαργύρου, που βρίσκεται στο σώμα μας, αποθηκεύεται στο δέρμα. Ο ψευδάργυρος βρίσκεται στον μηχανισμό παραγωγής κολλαγόνου, της πρωτεΐνης που συνθέτει τον συνδετικό ιστό. Έτσι ενισχύεται η σταθεροποίηση της τρίχας, η πάχυνση των νυχιών, των ελκών και βελτιώνει σημαντικά την εικόνα της ακμής.
6. Αντιοξειδωτικός και αντιφλεγμονώδης παράγοντας – Δυνατό ανοσοποιητικό
Εργάζεται μαζί με την βιταμίνη C, για την προστασία των κυττάρων από το οξειδωτικό στρες που φέρνει ο απαιτητικός σύγχρονος τρόπος ζωής. Με αυτό τον τρόπο ενισχύει την άμυνα του σώματος. Ο ψευδάργυρος εμπλέκεται ακόμη και στην παραγωγή των προσταγλανδινών, οι οποίες παράγονται για να δράσουν στις πιο απομακρυσμένες περιοχές του σώματος, ως μέσο επιδιόρθωσης, όταν το σώμα λαμβάνει το μήνυμα ότι υπάρχει μια βλάβη οπώς π.χ. φλεγμονή.
Μεταξύ άλλων οι προσταγλανδίνες ρυθμίζουν και την πίεση του αίματος.

Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο:
-Κολοκυθόσπορος
-Κουκουνάρια
-Σουσάμι / Ταχίνι
-Αμύγδαλα
-Ηλιόσποροι
-Καρύδια
-Φύτρο σταριού
-Τόφου
-Φακές
-Ρεβύθια
-Χούμους
-Σπόροι κάνναβης
-Σπόροι chia
-Βρώμη
-Κακάο
-Άγριο ρύζι
-Γιαούρτι
-Κινόα
-Μαύρα φασόλια
-Μανιτάρια
-Αρακάς
-Σπαράγγια
-Αβοκάντο

Η έλλειψη ψευδαργύρου είναι συχνό φαινόμενο ακόμη και στις αναπτυγμένες χώρες. Οι συνηθισμένες αιτίες κυρίως είναι οι παρακάτω :
– Ανεπαρκής κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν ψευδάργυρο
– Αυξημένη κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν φυτικές ίνες
– Στομαχικές και εντερικές διαταραχές που δυσκολεύουν το έργο της πέψης και της
απορρόφησης.
– Αυξημένη καθημερινή απώλεια ψευδαργύρου εξαιτίας, άσκησης, εφίδρωσης
– Κατάχρηση στο κάπνισμα και στη κατανάλωση αλκοόλ
– Άγχος και συχνές ασθένειες

Αλληλεπιδράσεις
Το φυτικό οξύ που βρίσκεται άφθονο στα τρόφιμα ολικής άλεσης, και τα λαχανικά, όταν καταναλώνεται σε υπερβολή, παρεμποδίζει την απορρόφηση του ψευδαργύρου.
Ανταγωνιστική δράση με τον ψευδάργυρο, παρουσιάζουν μια ομάδα χημικών στοιχείων όπως ο χαλκός, ο σίδηρος και το ασβέστιο. Η υπερβολή του χαλκού μειώνει την βιοδιαθεσιμότητα του ψευδαργύρου. Από την άλλη πλευρά η υπερβολική κατανάλωση ψευδαργύρου μπορεί να είναι μια από τις αιτίες για τους χαμηλούς δείκτες σιδήρου στο αίμα.


Αφήστε ένα σχόλιο

Σημειώστε ότι τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν από τη δημοσίευσή τους

Αυτή η τοποθεσία προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.


Τελευταίες δημοσιεύσεις